ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΡΟΥΣΕΙΑΣ Σχολική χρονιά 2024-2025
Ενιαίο Σχέδιο Δράσης Βελτίωσης Σχολικής Μονάδας:
Βελτίωση προφορικού και γραπτού λόγου με σεβασμό προς την πολιτισμική
διαφορετικότητα των παιδιών, την πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου και την ανάπτυξη
περιβαλλοντικής συνείδησης
Γενικός Σκοπός - Λόγοι που επιλέγηκε το συγκεκριμένο θέμα
Το ενδιαφέρον και οι προσπάθειες της σχολικής μας μονάδας εστιάζονται στην ανάπτυξη τόσο του προφορικού όσο και του γραπτού λόγου στα πλαίσια της αποτελεσματικής χρήσης της ελληνικής γλώσσας. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων λόγου επιδιώκεται μέσω του σεβασμού προς τη διαφορετικότητα των παιδιών, μέσω του σεβασμού της ιδιαίτερης πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου όπως έχει διαμορφωθεί μετά την τουρκική εισβολή αλλά και μέσω του σεβασμού προς την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Η βελτίωση δεξιοτήτων λόγου σε διάφορα συγκείμενα έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε διάφορους τομείς.
Η ιδιαίτερη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού έχει παροτρύνει το σύνολο των εκπαιδευτικών να υποδείξει αυτή την ανάγκη για βελτίωση στον λόγο, προφορικό και γραπτό. Η υψηλή συγκέντρωση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα προφορικής επικοινωνίας που εκτείνονται και σε τομείς της καθημερινότητας. Παράλληλα, υπάρχουν έντονα προβλήματα στον γραπτό λόγο και αυτά παρουσιάζονται στις επιδόσεις των μαθητών σε όλα τα μαθήματα. Από την άλλη, για τα παιδιά με περισσότερες μαθησιακές δυνατότητες, προκύπτει η ανάγκη για περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη των γλωσσικών τους δεξιοτήτων. Σημαντικό είναι επίσης να σημειωθεί πως, λόγω της γλωσσικής ετερότητας και της δυσκολίας γλωσσικής επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας δημιουργούνται ταυτόχρονα προβλήματα συμπεριφοράς.
Το παρόν σχέδιο έχει ως στόχο να απαμβλύνει τα πιο πάνω προβλήματα αλλά και να επιλύσει αρκετά από αυτά. Τόσο οι γενικοί όσο και οι ειδικοί στόχοι κατευθύνουν σε εκπαιδευτικές δράσεις στα πλαίσια της διαφοροποίησης σε όλα τα μαθήματα, με βάση το περιεχόμενο, τη διαδικασία, το περιβάλλον και το αποτέλεσμα. Η ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα και το μαθησιακό προφίλ των παιδιών είναι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη κατά τον σχεδιασμό της μαθησιακής διαδικασίας.
Σε όλα τα ηλικιακά επίπεδα δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων που απαιτούνται τόσο για την κατανόηση όσο και για την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου. Οι δεξιότητες αυτές είναι : η ερμηνεία, η ανάλυση, η αξιολόγηση, η συνεπαγωγή, η επεξήγηση και η αυτορρύθμιση.
Βελτίωση προφορικού και γραπτού λόγου με σεβασμό προς τη διαφορετικότητα των παιδιών
Στόχοι
Κάθε παιδί πρέπει:
- Να γνωρίζει τον αλφαβητικό κώδικα της ελληνικής γλώσσας.
- Να ασκείται στην ανάγνωση, κατανόηση, και εκτέλεση των οδηγιών μιας άσκησης.
- Να εμπλουτίζει προφορικά και γραπτά το λεξιλόγιό του.
- Να βελτιώνει την ορθογραφία του.
- Να βελτιώνει τη σαφήνεια του λόγου του (δομή πρότασης, δομή παραγράφου, δομή κειμένου).
- Να γράφει προτάσεις και απλά κείμενα με επιμέλεια.
- Να αναπτύξει θετικές στάσεις απέναντι στο γλωσσικό μάθημα, στην ελληνική γλώσσα και στη φιλαναγνωσία.